GENÇLERLE STRES YÖNETİMİ KONUSUNDA
İŞ BİRLİĞİ YAPMAK

6 dakika okuma süresi

Gençlerin stres yönetimi alanında yetişkinlerin iş birliği, stres denizinde dalgalarla boğuşan bir gence atılan bir can simidi ya da gencin fırtına dinene kadar demirleyebileceği güvenli bir liman gibi önemli olabilir.

Anketiniz alınmıştır, teşekkür ederiz.

Bu içeriği faydalı bulduysanız Gençlerle Yan Yanayız’ın benzer yazılarını inceleyebilirsiniz.

Gençlerin stres yönetimi alanında yetişkinlerin iş birliği, stres denizinde dalgalarla boğuşan bir gence atılan bir can simidi ya da gencin fırtına dinene kadar demirleyebileceği güvenli bir liman gibi önemli olabilir. Düşünün ki ebeveynler gençlere duygusal destek sunuyor, okullar ve iş yerleri stres azaltma teknikleri ile yaklaşıyor, danışmanlar yardım elini uzatıyor ve akranlar sosyal bağlarla güvenli bir ağ oluşturuyor. Bu iş birliği kuşaklar arasındaki somut bir köprü veya güven hattı gibi gencin kendi yolunda ilerlemesine fırsat verir; gençlerin daha dengeli ve zihinsel olarak daha sağlıklı bir yaşam sürmelerine katkı sağlamayı hedefleyen kolektif bir çabaya karşılık gelir.

Gençlerin stres yönetimine destek olacak yetişkinlerin önce kendi stresleri ile baş etmesi

Hızlı tempolu hayatın içinde, hedefler ve yaşamın getirdiği baskılar altında, stresin kaçınılmaz bir gerçek olduğunu kabul etmek önemlidir. Ancak bu stresle başa çıkmak için kullanabileceğimiz en güçlü araçlardan biri, kendimize şefkat göstermektir.

"Oksijen maskesini önce kendimize takmak" benzetmesi, öz şefkat kavramını anlatmak için kullanılan güçlü bir metafordur. Bu benzetme, uçaklardaki acil durum talimatlarına benzerlik gösterir. Oksijen maskesini önce kendimize takmak, fiziksel veya duygusal bir kriz anında öncelikle kendi ihtiyaçlarımıza odaklanmamız gerektiğini vurgular. Yani, başkalarına yardım etmeye çalışmadan önce kendi sağlığımızı ve ihtiyaçlarımızı karşılamanın önemini vurgular.

Unutmayalım ki, ancak kendi ihtiyaçlarımıza özen göstererek, sevdiklerimize ve başkalarına yardımcı olabiliriz.

Gençlerle Birlikte Yapılabilecek Aktiviteler

Gençlere yakın olan yetişkinlerin gençlerle birlikte yapabileceği aktiviteler, onların stresini azaltmak ve duygusal iyi olma hallerini desteklemek için son derece önemlidir.  Bu aktiviteler, gençlerle güçlü bağlar kurmamıza ve onlara destek olmamıza yardımcı olabilir. Gençlerle olan ilişkimize veya rolümüze göre onlarla birlikte yapabileceğimiz aktiviteler farklılık gösterebilir. Gençlerle birlikte yapabileceğimiz aktivitelere örnekler:

Komik bir film izlemek veya şaka paylaşmak, rahatlamak ve gülerek stresi azaltmanın harika bir yoludur.

Birlikte müzik dinlemek, müzik yapmak veya bir konser veya performansa gitmek, duygusal bir çıkış sağlayarak stresi azaltabilir.

Yoga, dans veya koşu gibi fiziksel aktivitelere katılmak, eğlenceli bir şekilde stres atmak için yardımcı olabilir.

Birlikte doğa yürüyüşleri yapmak, bisiklete binmek veya açık havada zaman geçirmek, stresi azaltmanın en iyi yollarından biridir.

Birlikte yemek hazırlamak, pişirmek ve lezzetli yiyeceklerin tadını birlikte çıkarmak, stres yönetimi için harika bir fırsat sunar.

Resim yapmak, boyama veya el işleri gibi sanatsal aktiviteler, duygusal ifadeyi teşvik eder ve stresi azaltmaya yardımcı olabilir.

Ortak ilgi alanlarına göre kitaplar veya yazılı/görsel materyaller paylaşmak, anlamlı konuşmalar başlatmanıza ve stresi azaltmaya destek olabilir.

Toplum hizmeti veya gönüllülük aktivitelerine katılmak, benzer amaçları paylaşmak ve stresi azaltabilir.

Birlikte derin nefes ve gevşeme egzersizleri öğrenmek, stres ve kaygıyı yönetmek için etkili bir araç olabilir. Nefes ve gevşeme egzersizleri ile ilgili detaylı bilgi edinmek için Stres Yönetimi başlıklı makalemize bakabilirsiniz.

Birlikte seyahat planları yapmak veya yeni yerler keşfetmek, heyecan verici ve stres azaltıcı deneyimler sunabilir.

Profesyonel yardım kaynaklarına ulaşmalarında köprü olmak

Gençlerin stres yönetimi için profesyonel yardım kaynaklarına köprü olmaları açısından yetişkinler olarak rolümüz son derece önemlidir. Bu konudaki rollerimiz aşağıdaki noktalarda öne çıkabilir.

01. Farkındalık Yaratma

Gençlerin stresin günlük hayatın doğal bir parçası olduğunu anlamalarına ve bu konuda farkındalık geliştirmelerine yardımcı olabiliriz. Stresin tanımlanması ve belirtilerinin fark edilmesi, erken müdahalenin önünü açabilir. Örneğin, "Herkes zaman zaman stres yaşar, bu normaldir. Stres belirtilerini tanımak önemlidir. Örneğin, kalp atış hızının artması, ellerin terlemesi veya mide sorunları stres belirtileri olabilir" gibi ifadelerle açıklayabiliriz.

02. Öz Şefkat Hakkında Bilgi

Gençlere öz şefkati stresle başa çıkma, zorlukları aşma ve duygusal iyi olma hali için güçlü bir araç olarak tanıtabiliriz. Örneğin, ''Öz şefkat, kendimize bir arkadaş gibi davranmak, hataları kabul etmek ve kendimize anlayışla yaklaşmak anlamına gelir'' şeklinde bilgi verebiliriz.

03. Destek ve İletişim

Gençlerin duygularını ifade etmelerini teşvik edebilir ve onları anlamaya çalışabiliriz. Örneğin, "Duygularını ifade etmek, stresle başa çıkmanın önemli bir parçasıdır. Her zaman duygularını ve düşüncelerini dinlemeye hazır olduğumu bilmeni isterim" gibi ifadelerle iletişim kurabiliriz.

04. Profesyonel Yardım Arayışına Destek

Eğer bir genç, stresle başa çıkmak için profesyonel yardıma ihtiyaç duyuyorsa, bu adımı atmasına yardımcı olabiliriz. Örneğin, "Günlük yaşantın stresten olumsuz etkilendiğinde, profesyonel bir yardım almak iyi bir seçenek olabilir. Profesyonel bir meslek elemanı ile görüşmeni sağlamak için destek olabilirim" gibi ifadelerle rehberlik edebiliriz.

05. Kaynak Yönlendirmesi

Gençleri stresle başa çıkmalarına yardımcı olabilecek kitaplar, çevrimiçi kaynaklar, yerel destek grupları veya profesyonel yardım kaynakları gibi kaynaklara yönlendirebiliriz.

06. Stres Yönetimi Becerilerini Tanıtma

Gençlere derin nefes alma, meditasyon, zaman yönetimi, problem çözme ve duygusal düzenleme gibi farklı stres yönetimi becerilerini tanıtabiliriz.

07. Koruyucu Çevre Sağlama

Düzenli fiziksel aktivite, sağlıklı beslenme ve düzenli uyku gibi yaşam tarzı faktörlerine dikkat çekebiliriz.

08. Takip ve Destek

Gençlerin stres yönetimi süreçlerini takip ederek, onlara yalnız olmadıklarını hissettirebiliriz. İlerleme kaydedip kaydetmediklerini değerlendirebilir ve gerektiğinde ek destek sağlamak için harekete geçebiliriz.

Sonuç olarak, gençlerin stresle başa çıkmalarına yardımcı olurken, gençlerin duygusal iyi olma hallerini güçlendirmeye ve daha iyi bir yaşam kalitesine sahip olmalarına da katkı sağlayabiliriz.

Bu makaleyi faydalı buldunuz mu?

Bu makaledeki ipuçlarından yeni şeyler öğrendim ve bana faydalı olacağını düşünüyorum.

Bu makaledeki ipuçlarını önümüzdeki dönemde kullanmayı düşünüyorum.

Bu makaledeki ipuçlarını arkadaşlarıma veya aileme tavsiye ederim.

Bu makaleyi faydalı buldunuz mu?

Cinsiyetiniz
Yaşınız
Kesinlikle katılıyorum Katılıyorum Kararsızım Katılmıyorum Kesinlikle katılmıyorum
Bu makaledeki ipuçlarından yeni şeyler öğrendim ve bana faydalı olacağını düşünüyorum.
Bu makaledeki ipuçlarını önümüzdeki dönemde kullanmayı düşünüyorum.
Bu makaledeki ipuçlarını arkadaşlarıma veya aileme tavsiye ederim.
10
9
8
7
6
5
4
3
2
1

Benzer Yazılar

Bu makalede yararlanılan kaynakları görmek için tıklayınız.

Kaynakça

  • American Psychological Association. How to Help Children and Teens Manage Their Stress. October, 2022.
  • Beyer, K.M.M.; Kaltenbach, A.; Szabo, A.; Bogar, S.; Nieto, F.J.; Malecki, K.M. Exposure to Neighborhood Green Space and Mental Health: Evidence from the Survey of the Health of Wisconsin. Int. J. Environ. Res. Public Health 2014, 11, 3453-3472. https://doi.org/10.3390/ijerph110303453
  • Lucy Tan; Graham Martin. Taming the adolescent mind: a randomised controlled trial examining clinical efficacy of an adolescent mindfulness-based group programme. February 2014. https://doi.org/10.1111/camh.12057
  • Smyth JM, Johnson JA, Auer BJ, Lehman E, Talamo G, Sciamanna CN Online Positive Affect Journaling in the Improvement of Mental Distress and Well-Being in General Medical Patients With Elevated Anxiety Symptoms: A Preliminary Randomized Controlled Trial JMIR Ment Health 2018;5(4):e11290 doi: 10.2196/11290